Sociale huurwoningen
AvelgemOntwerp 2014
Het woonproject kadert in de algemene renovatie van de voormalig stationsbuurt van Avelgem en de heraanleg van het stationsplein.
i n p l a n t i n g
De IJzerwegstraat met parkingstrook wordt herschapen tot een groene plein geflankeerd door twee volumes rijwoningen – het woonproject kan gezien worden als een spiegelbeeld van de bestaande rijwoningen aan de noordzijde, die aldus het plein gestalte geven. De twee rijen statige bomen langs de centrale rijweg versterkt het perspectief op het beschermd stationsgebouw. Tussen het woonproject en het appartementsproject van Danilith aan de zuidzijde wordt een tweede zijdelingse plein met parkeergelegenheid gecreëerd. Deze extra parkeerplaatsen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor de bewoners van de woningen die geen garage bezitten of huren onder het appartementsgebouw van Danilith.
Het plein wordt overkoepeld met een speels luifelconstructie en vormt zo een groot carportconstructie voor wagens. De speelse vormgeving met vakwerkstructuur vormt een knipoog naar het industrieel verleden rond het station. Bij gelegenheid kunnen onder de luifelconstructie ook buurtfeesten of themamarkten georganiseerd worden, wat de sociale cohesie in de woonwijk in de hand zal werken.
p r o g r a m m a
De woningen zijn opgevat als stadswoningen met ommuurde privé-tuintjes badend in de zon. De ommuring zorgt voor voldoende privacy en intimiteit in de tuintjes.
Elke tuin wordt achteraan afgewerkt met een tuin- en fietsberging, samen met een afgeschermd open ruimte voor de plaatsing van een warmtepompinstallatie.
Achteraan de woningen is een ontsluiting voorzien met rechtstreeks toegang tot het pleintje naast de woningen – elke fietsberging heeft toegang tot de dienstweg. De woningen bestaan uit twee bouwlagen met de leeffuncties op de gelijkvloers en de nachtfuncties op de verdieping – woontype 3/5.
De zit- en eetruimte samen met de keuken worden in een open sfeer georganiseerd met zicht op terras en tuin. Een betonnen luifel zorgt voor voldoende schaduw tijdens de warme zomermaanden. Alle leefruimtes, keuken, bergruimtes en slaapkamers zijn gedimensioneerd met aandacht voor een maximale bemeubelbaarheid. De dakconstructie aan de zuidkant is licht hellend opgevat – dit biedt de mogelijkheid om aan de noordzijde licht binnen te laten boven de traphal tot diep beneden op het gelijkvloers. Op het hellend gedeelte van het dak kunnen eventueel fotovoltaïsche panelen en/of zonnepanelen geplaatst worden.
c o n s t r u c t i e
Het compacte volume van de rijwoning zorgt voor een goed resultaat inzake K-peil. In dit verband werd een gevelprincipe voorgesteld waar de glasoppervlaktes goed gedoseerd werden om lichttoetreding en zonnewinsten te optimaliseren. Verder vormen doorgedreven isolatie en goede luchtdichtheid o.i. geschikte middelen om het E-peil en K-peil ambitieus aan te pakken. Voor de technische installatie ligt de uitdaging in het combineren van zuinigheid met gemak van bediening, onderhoud, en flexibiliteit.
Beoogde E-peil : E37 / beoogde K-peil : K30.